أسلوب الإيغــال في آيات القرآن الکريم (دراسة نظرية ونماذج تطبيقية على سورة البقرة) The method of immersion in the verses of the Noble Qur’an “a theoretical study and applied models on Surat Al-Baqarah”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم التفسير وعلوم القرآن، شعبة الدراسات الإسلامية، کلية الآداب، جامعة حلوان، جمهورية

2 قسم التفسير وعلوم القرآن، کلية أصول الدين والدعوة الإسلامية بطنطا، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

يهدف البحث إلى إظهار وجه من وجوه إعجاز القرآن الکريم من خلال النکات البلاغية والتفسيرية التي تفهم من خلال النظر في دقة نظمه، وجودة سبکه، وإحکام سرده، وترابط أجزائه، وتماسک کلماته، وتنوع مقاصده؛ إذ لم يرد في الآية القرآنية بطريقة عشوائية توافق الألفاظ والأوزان، بل جاء متسقا مع معنى الآية وموضوعها، وقد تعرض الباحث إلى تعريف الإيغال، وأغراضه، وأسماؤه، والفرق بينه وبين التتميم والتذييل، ممثلا له ببعض شواهده من القرآن الکريم، متبعا المنهج الاستقرائي والتحليلي، وقد توصل الباحث إلى أن أسلوب القرآن جاء متفردا عن غيره من أساليب العرب في کلامها، فکان هو ملتقى نهايات الفضيلة البيانية على تباعد ما بين أطرافها، وأن أسلوب الإيغال وجه من وجوه الإعجاز المعروفة عند البلاغيين، وورد على طريقته کثير من آيات الذکر الحکيم، غير أن الإيغال القرآني ذو بلاغة زائدة على الإيغال في کلام البشر من حيثيات عدة، من أهمها عدم التکلف، وعدم القدرة عن الاستغناء عنه بما قبله لفظيًا أو معنويا، ثم إنه لا يأت في الکلام- شعرا أو نثرا - إلا لنکتة؛ کزيادة مبالغة، أو تحقيق تشبيه، أو دفع توهم غير المقصود، أو للتخير من القوافي التي تفيد الإيغال قافية يکون ما تفيده موفياً بمقصوده من غير معارضة.


The research aims to show one of the aspects of the inimitability of the Holy Qur’an through rhetorical and explanatory jokes that are understood by looking at the accuracy of its systems, the quality of its casting, the accuracy of its narration, the coherence of its parts, the coherence of its words, and the diversity of its purposes; As the Qur’anic verse did not appear in a random way that corresponds to words and weights, but rather was consistent with the meaning and subject of the verse. The researcher was exposed to the definition of tyranny, its purposes, its names, and the difference between it and the tameim and appendix, represented by some of its evidence from the Holy Qur’an, following the inductive and analytical approach. The style of the Qur’an was unique from other methods of the Arabs in its speech, and it was the meeting point for the ends of the rhetorical virtue on the distance between its ends. In excess of the exaggeration in human speech from several considerations, the most important of which is the lack of affection, and the inability to dispense with what preceded it verbally or morally, then it does not come in speech - poetry or prose - except for a joke; Such as an increase in exaggeration, or the achievement of an analogy, or an unintended illusion, or to choose from rhymes that benefit the rhyme, so what it says fulfills its purpose without opposition.

الكلمات الرئيسية