جدلية النص والعقل، وتطبيقاتها الكلامية عند ابن خلدون The dialectics of text and reason, and its verbal applications according to Ibn Khaldun

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة، بجامعة الوصل، وكلية أصول الدين والدعوة الإسلامية بطنطا، جامعة الأزهر الشريف

المستخلص

الملخص :
يهدف البحث إلى بيان موقف ابن خلدون كممثل لمنهج المدرسة الأشعرية في مرحلة الوسط والفترة المتأخرة، من جدلية النص والعقل، من حيث الاستدلال والأحقية بالتقديم، وكيفية تطبيق تلك الجدلية في علم الكلام، وقد انتهجت المنهج الاستقرائي والتحليلي حيث تم استقراء أقوال ابن خلدون المتعلقة بالاستدلال بالنص والعقل في أبواب علم الكلام ( الإلهيات والنبوات والسمعيات ) وتطبيقاتها، وقد قسمت البحث إلى ثلاثة مباحث رئيسة، المبحث الأول: التعريف بمفردات البحث، المبحث الثاني: أدوات المعرفة عند ابن خلدون، المبحث الثالث: جدلية النص والعقل وتطبيقاتها في علم الكلام، وقد توصل البحث إلى أن ابن خلدون فرق في الاستدلال بين الإثبات والدفاع، فجعل مجال الإثبات النص، وللدفاع الدليل العقلي المبني على النص، مع عدم تقديم العقل على النص إذا اجتمعا، وبالتالي فلا يوجد تعارض بين النص والعقل في الاستدلال حيث إن لكل منهما مجاله المختلف عن الآخر، وهذا هو الحال عند المدرسة الأشعرية متقدمين ومتأخرين، فلم يؤثر عن المعتبرين من علمائهم تقديم العقل على النص عند اجتماعهما.
Abstract:
 The research aims to explain the position of Ibn Khaldun as a representative of the approach of the Ash'ari school in the middle and late period, from the dialectic of the text and the mind, in terms of inference and eligibility to apply, and how to apply that dialectic in theology. And the mind in the chapters of the science of speech (theology, prophecies, and hearings) and their applications, and the research was divided into three main sections, the first topic: defining the research vocabulary, the second topic: the tools of knowledge at Ibn Khaldun, the third topic: the dialectic of the text and the mind and its applications in the science of speech, and the research reached Until Ibn Khaldun distinguished in reasoning between proof and defense, so he made the field of proof the text, and the defense has the rational evidence based on the text, with the mind not giving preference to the text if they meet, and therefore there is no conflict between the text and the reason in reasoning, since each of them has its own field different from the other, This is the case with the Ash'ari school, early and late, so it did not affect the respected of their scholars to give reason to the text when they meet.

الكلمات الرئيسية