الخلاص في الديانات الوضعية الهندية Salvation in Indian man-made religions

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأديان والمذاهب، كلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة ، جامعة الأزهر ، مصر.

المستخلص

ملخص البحث:
يهدف هذا البحث إلى بيان قضية الخلاص في الديانات الوضعية الهندية ، وقد استخدمت عدة مناهج المنهج الوصفي ، والمنهج التحليلي ، والمنهج النقدي. وقد توصلت إلى عدة نتائج منها: أن الخلاص في الهندوسية فهو على نوعين نوعين الأول خلاص دنيوي ، وهذا يتم في الدنيا بالتحلي بالفضائل ، والتخلي عن الرذائل ، ويحصل أيضا برياضة اليوجا بمسالكها الأربعة حتى يصل إلى الانطلاق ويتحد مع براهما، والثاني الخلاص الأخروي وهذا يتم عن طريق التناسخ عبر الكارما ومنها: أن الخلاص عند البوذيين على نوعين أيضا: الأول :خلاص العوام ويتم عبر الحقائق الأربعة بشعبها الثمانية حتى يصل البوذي إلى النيرفانا التي هي حالة عدمية ، ووهم من الأوهام ،الثاني: خلاص الخواص ويكون عبر قانون النشأة المستندة التي يتم فيها تناسخ الأعضاء عبر قانون الكارما في أجساد جديدة، والوسيلة في ذلك الرهبنة القاسية حتى يصل إلى النيرفانا وبهذا يكون بوذا قد استبدل بتناسخ الأرواح تناسخ الأعضاء. ومنها: أن الجينيين قد أنكروا الألوهية، وقالوا بأزلية العالم ومع هذا فلهم طريقان في الخلاص أيضا الأول: خلاص العوام ويكون عبر الإيمان باليواقيت الثلاثة والالتزام بالمبادئ السبعة لطهارة الروح حتى يصلوا إلى النجاة إن وصلوا إليها، الثاني: خلاص الخواص ويكون عبر  تعظيم كل ما هو حي، وقهر العواطف النفسية، والحاجات الفسيولوجية حتى يصل الراهب الجيني إلى رتبة الخمود، والذهول، ثم الالتزام بالعرى حتى يصل الراهب إلى الانتحار طوعا ليصل إلى الخلاص ويحقق النجاة. ومهما يكن من شيء فإن ديانات الهند الوضعية قد حاولت أن تخلص الروح من شقائها الدنيوي ، وأسرها بالتناسخ في الآخرة فلم تفلح ، لأنهم لا يعرفون حقيقة الروح ، والحق المبين ما دل عليه القرآن والسنة في هذه القضية قضية الروح.
Abstract:          
This research aims to clarify the issue of salvation in Indian positivist religions, and several approaches have been used descriptive approach, analytical method, and critical approach. It has reached several conclusions
Salvation in Hinduism is of two types, the first is worldly salvation, and this is done in this world by having virtues, and abandoning vices, and it also happens with yoga with its four paths until it reaches the start and unites with Brahma, and the second is eschatological salvation, and this is done through reincarnation through karma.
Among them: that salvation for Buddhists is of two types as well: the first: the salvation of the commoners and is done through the four truths with its eight people until the Buddhist reaches Nirvana, which is a nihilistic state, and an illusion of illusions, the second  : the salvation of the properties and is through the law of origin  based on which the reincarnation of organs through the law of karma in new bodies, and the means in that harsh monasticism until it reaches Nirvana, and thus the Buddha has replaced the reincarnation of the organs with reincarnation.
Including: that the genes have denied divinity, and said the eternity of the world, however, they have two ways of salvation as well, the first: the salvation of the commoners, and it is through faith in the three Yawaqit and commitment to the seven principles of purity of the soul until they reach salvation if they reach it, the second:  the salvation of the properties and  be through the glorification of everything that is alive, and the oppression of psychological emotions, and physiological needs until the genetic monk reaches the rank of inactivity, and astonishment, and then commitment to nakedness until the monk reaches suicide voluntarily to reach Salvation and salvation. Whatever the case, the positive religions of India have tried to rid the soul of its worldly misery, and captured it by reincarnation in the hereafter, but it did not succeed, because they do not know the truth of the soul, and the truth shown by the Qur'an and Sunnah in this case is the issue of the soul.

الكلمات الرئيسية